Розвиток творчих здібностей учнів на уроках біології і в позаурочний час
Розвиток творчих здібностей учнів на
уроках біології і в позаурочний час
Проблема творчого розвитку особистості в сучасному світі стоїть гостро. Для
сучасної стратегії розвитку національної школи характерним є зростання уваги до
особистості школяра, максимального розкриття його обдарування, інтелектуального
розвитку, що забезпечує пріоритетність розвитку творчих рис
За останні роки інтерес до проблеми творчості значно
зріс, а в умовах закладів нового типу він є особливо актуальним.
Третій рік я працюю над проблемною темою: «Розвиток
творчих здібностей учнів на уроках і в позаурочний час». І це дало мені змогу
побачити наскільки талановиті мої учні, зрозуміти, наскільки велике їхнє
бажання розвивати свої здібності, наскільки безмежні їхні можливості. Тому
метою своєї роботи бачу: шляхом дослідження інтелектуальних та творчих
особистісних якостей гімназистів домогтися диференціації, впливу на розвиток
кожної дитини з урахуванням її інтересів, мотивів, системи цінностей;
стимулювати розвиток здібностей кожної особистості.
Учитель - творець гармонійно поєднує ремесло і
творчість: нестандартність роботи, артистизм, поетичність мови, талант у
спілкуванні з дітьми.
Урок літератури повинен викликати колективне художнє
переживання і обмін естетичними емоціями, дати імпульс внутрішній роботі думки
учнів, підготувати до діалогу з письменником. Як досягнути цього?
Формування творчої людини засобами художньої
літератури насамперед передбачає:
- систематичне розв'язання на
уроці та в позаурочний час різноманітних творчих завдань;
- урахування вікових
особливостей учнів;
- залучення до роботи на уроці
всіх учнів;
- відштовхування в постановці
творчих проблем від тексту;
- використання різних засобів,
підходів до учня;
- проблемний підхід до вивчення
творів.
Найважливішим засобом розвитку особистості, її
життєвої компетентності, на мій погляд, є діяльність: навчити і виховати
можна лише в дії. Урок літератури є співтворчість вчителя й учня, діяльність
яких ґрунтується на взаємодії й діалозі, що забезпечує найбільшу сприйнятливість
і відкритість до впливу один на одного. Тому я вважаю, справжня суть роботи з
розвитку творчої особистості учня полягає в організації життя дитини, де однією
з важливих функцій є стимулювання позитивної мотивації кожного учня в процесі
організації різних видів діяльності.
До методів і способів стимулювання творчої активності
можна віднести такі:
- створення сприятливої
атмосфери спілкування (безоцінкові судження);
- збагачення педагогічного
середовища новими враженнями та судженнями;
- забезпечення привабливого
творчого характеру діяльності;
- чітке визначення мети і
кінцевих результатів роботи, способів її оцінювання;
- спонукання до генерування
оригінальних ідей;
- залучення учнів у процес
планування мети і поточних завдань творчого об'єднання;
- повага, довіра, визнання й
подяка за досягнуті результати;
- надання права самостійно
приймати рішення;
- практична спрямованість
навчання;
- моделювання життєвих ситуацій,
використання рольових ігор, спільне розв'язання проблем тощо.
Виходячи з цього твердження, моделлю такої роботи має
стати: «Творчість. Лідерство. Компетентність. Успіх».
Творчість - це спосіб самовираження, саморегуляції
людини, світобачення як засіб пізнання світу через творче сприйняття і
практичне перетворення діяльності. Тому все більшого значення набуває розвиток
таких властивостей особистості, які дають можливість творчо використати здобуті
знання.
Творчість як процес має певні етапи:
1) Підготовчий період. Створення проблемної ситуації,
постановка проблеми, її аналіз;
2) Процес вирішення проблеми;
3) Період творчого процесу - інсайт (осяяння) -
результат активності підсвідомих сил.
Узагальнюючі етапи творчої діяльності:
- вивчення проблемної ситуації
та усвідомлення проблеми;
- формулювання гіпотези;
- доведення гіпотези.
Вдосконалюючи технологію навчального дослідження, на
уроках використовуємо створений нами дослідницький цикл, який включає такі
етапи: накопичення фактів, висунення гіпотези, перевірка істинності, побудова
теорії, вихід в практику. Така форма організації навчального процесу ставить
учнів в умови, близькі до умов наукової роботи, що найкраще сприяє розвитку
творчих здібностей.
Щоб стимулювати творчу активність школярів, я
використовую такі методи і прийоми як розвиток творчого інтересу, використання
цікавих аналогій, створення ситуацій емоційного переживання, метод відкриття,
створення ситуації вибору, самостійна дослідницька робота. А також різні види
творчо-розвивальних технологій:
- технологія особистісного
відкриття знань, умінь і навичок (учень - суб'єкт навчання, в результаті
«відкриття» засвоюються знання, вміння);
- технологія навчального
дослідження;
- проектна технологія
(передбачає розв'язання учнем або групою учнів будь-якої проблеми,
виконання творчих проектів, що потребує використання різних методів,
засобів навчання, а з іншого боку - інтегрування знань, умінь різних
наук);
- технологія «мозкового штурму»;
- технологія виконання
евристичних завдань;
- технологія розв'язування
дослідницьких проблем.
Творча діяльність, як правило, «починається із
проблеми або запитання, із подиву, здивування, із суперечності». Усвідомлення
суперечностей викликає проблемні ситуації, у результаті яких формується
проблема. Тому одним із найбільш частіше використовуваних мною підходів, для
створення творчого завдання, є створення парадоксальної ситуації.
Парадоксальність ситуації формується шляхом спеціального провокування, яке
викликають суперечності. Така властивість творчого завдання отримала назву
«латентність». (Під латентністю розуміють: суперечності між змістом завдання та
наявним в учня досвідом вирішення, наявними знаннями; багатоплановість
вирішення). На уроках літератури такі суперечності можуть виникнути між
первісним суб'єктивним враженням і об'єктивним змістом твору; суперечності, що
притаманні самому конфліктові твору; в оцінюванні твору різними письменниками,
критиками тощо.
У такий спосіб проблемне викладання включає такі
фрагменти діяльності учнів і вчителя, як організація проблемної ситуації і
формування проблем, індивідуальне або групове рішення проблем учнями, перевірка
отриманих рішень, а також систематизація, закріплення і застосування знову
придбаних знань у теоретичній і практичній діяльності.
В умовах функціонування такої системи різні види
навчальної діяльності реалізуються на уроках відповідних типів, які дають учням
змогу брати активну участь у навчальному процесі, виробляти вміння самостійно
набувати знання, узагальнювати, порівнювати, робити висновки, застосовувати
знання в нестандартних ситуаціях.
Нестандартний урок заставляє учнів активно переживати,
включатися в роботу, співпрацювати з учителем, тобто проявляти якості,
необхідні для творчої діяльності.
У наш час люди все більше усвідомлюють, що саме
творчість є найважливішою складовою творчого успіху. І здатність творити можна
розвинути. Тому, на своїх уроках, я постійно підтримую творчість. Так на уроках
у 5 класі використовую такі прийоми та форми роботи: уроки - рольові ігри, уроки – КВК.
Щодо організації роботи в старших класах, то ігрові
технології можна замінити діяльністю літературно - дослідницьких груп, уроками
- конференціями, семінарами, програмами, дискусіями чи диспутами з розв'язанням
проблемних задач. Фіналом може стати урок - захист власних проектів.
Надзвичайно цікаві творчі конференції, на яких учні доповідають про свої
дослідження.
Поради вчителям. Основні вимоги до уроку з розвитку творчих здібностей
учнів:
- використання різноманітних
форм та методів організації навчальної діяльності для актуалізації
суб'єктивного досвіду учнів;
- створення атмосфери, що сприяє
зацікавленості кожного учня в роботі класу;
- стимулювання учнів до
розмірковування, використання різних способів виконання завдань без страху
помилитися, дати неправильну відповідь;
- використання в процесі роботи
дидактичного матеріалу, що дозволяє учню обирати найбільш прийнятні для
нього вид і форму навчального матеріалу;
- оцінювання діяльності учня не
тільки за кінцевим результатом, але й за процесом його досягнення;
- заохочення намагання учня
знаходити власні способи виконання завдань, аналізувати способи роботи
інших учнів у процесі уроку;
- створення таких педагогічних
ситуацій спілкування на уроці, які дозволяють кожному учню проявляти
ініціативу;
- створення атмосфери, що
сприятиме самовираженню.
Коментарі
Дописати коментар